Szabályzat

ÁLTALÁNOS SZABÁLYZAT!

Ez a szabályzat van használatban minden bajnokságban! KIVÉVE, ha egy adott bajnoksághoz készítünk külön versenyszabályzatot!
A bajnokságok versenykiírásában lehetnek speciális szabályok!

1.Általános

A HRF1RT liga általában évi négy “tagdíjas”, díjazott, fő bajnokságot szervez, ami eléggé változatosak szoktak lenni. A szervezők igyekeznek odafigyelni arra, hogy ne monotonitás legyen, ez tapasztalható mind az autókkal, mind a pályákkal. A bajnokságok két részre bonthatók le, „Tavaszi” és „Őszi” bajnokságokra. Az őszi bajnokság szeptemberben kezdődnek, míg a tavaszi bajnokságok februárban. Ősszel is és tavasszal is 2-2 bajnokság fut párhuzamosan. A fő bajnokságokon természetesen jutalmazás sem marad el. Az egyéni 1-3 helyezettjei serleget kapnak, míg a csapatbajnoki 1-3 helyezettjei oklevelet. Ezen kívül szoktak lenni felajánlások, amiket mindig az adott bajnokság versenykiírásában lehet olvasni.

A liga 2018 január 31-ig ingyenes volt, de február 1-től tagdíjassá vált, ennek köszönhetők a díjazások is. Egyéb okai is vannak, amiknek a részletezése nem szükséges, de a jó közösség valamint a jó versenyzési lehetőség is ide tartozik, valamint a folyamatos fejlesztések. A tagdíjról továbbiakban a Fontos infók menüpont alatt lehet olvasni.

A fő bajnokságokon kívül fun futamok és egyéb kisebb kupák (például nyári kupa) is szervezésre kerülnek, amik nem tagdíj kötelesek.

A szerverekre kizárólag teljes névvel lehet fellépni! A nevet angol formátumban kell leírni ékezetek nélkül!

Például: Jozsef Kovacs

2.Bírói Testület

A Bírói Testület (továbbiakban BT) feladata, a szerverkezelés illetve a versenyek lebonyolítása és a bajnoksághoz tartozó egyéb teendők elvégzése. A bajnokságban a vitás eseteket a BT bírálja el. A szabálytalanságokat minden esetben legalább 3 BT tag nézi meg, és dönt az esetről. A BT megbeszélésen nem vehet részt az BT tag, aki belekerült, vagy akinek a csapattársa belekerült valamilyen incidensbe. Ha több BT tag is részese egy esetnek, akkor a versenyzőkből kérnek fel a szervezők.

A BT határozatát ellen fellebbezni nem lehet. Kérjük, tartsátok tiszteletben a BT döntését.

3.Chat szabályok

Az időmérő és a verseny alatt a chat használata SZIGORÚAN TILOS! Ha ezt valaki megszegi, a BT kivizsgálás után büntetést szabhat ki rá.

A rajt előtti percekben, a felvezető kör megkezdése előtt, és közben megengedett a chat használata, DE ilyenkor már csak szerver gondokra hívhatod fel a figyelmet. Illetve jelezheted, ha rossz rajtkockában állsz.

A chat használata mindaddig Tilos,

    • amíg az időmérőn minden egyes versenyzőt nem intettek le
    • amíg a versenyen minden egyes versenyző nem ér be a célba

4.Team Speak

A TeamSpeak használata erősen ajánlott, mert a futamok alatt ezen keresztül lehet tartani a kapcsolatot a társakkal! Ha bármi probléma van, az admin értesíteni tudja a versenyzőket, így gördülékenyen tudunk problémát megoldani.

A TS adatokat a Fontos infók menüpontban találod!

5.Versenyek lebonyolítása

Teszt lehetőség: A szerver egész héten NONSTOP fut. Az rFactor2 szerver címe/neve és jelszava mindig az adott bajnokság versenykiírásában szerepel.

Versenyen való indulási jog:

    • A versenyeken bárki indulhat, aki nevezett az adott bajnokságra.
    • Tagdíj köteles bajnokságok esetében a tagdíj befizetése.
    • Szabályzat elfogadása
    • Megfelelő névhasználat

Időpontok: 

A versenyhétvége lebonyolítás:

    • Nap: Vasárnap
    • Időmérő: 19:30
    • Verseny(ek): ~20:00

A versenyhétvége pontos menetrendje az adott bajnokság kiírásában található meg.

A versenyhétvégét igyekszünk mindig pontosan indítani, ezért nem várunk senkire. Az időmérő és a warm up alatt van lehetőség a becsatlakozásra.

Ha a szerver ledob valakit a futam előtt, akkor szólhat, és indokolt esetben megvárhatjuk, de maximum 5 percet várunk. Persze ehhez elengedhetetlen a TS használata.

A versenyen pontokat csak azok a pilóták kapnak, akik a verseny 80%-át teljesítették!

6. Restart

Felvezető kör

Ezekben az esetekben dönthet úgy a BT, hogy újra indítja a futamot. Egy alkalommal van csak restart!

    • Ha valamilyen technikai gondod adódott, és azt jelzed ts-en.
    • Lekésted a rajtot.
    • Baleset történik és nagyon össze törik az autód. Ebben az esetben a vétkes, kivizsgálás után büntetést kaphat!

Rajt

Ha rajtbaleset történik, és a mezőny kb. 50%-a részt vesz benne, akkor a BT restartot rendelhet el. Nyilván ez az 50% csak egy megközelítő érték, mert nem lesz időnk nagyon számolgatni. Úgy, mint a felvezető körnél, itt is csak egy újraindítás lehetséges. A mezőny kap még egy esélyt, hogy óvatosabban rajtoljon el. A balesetet okozója vagy okozói büntetésre számíthatnak, ha egyértelműen ő(k) okolhatóak. Illetve bármilyen más szabálytalanságot vizsgálhat a BT. Restartot bármelyik BT tag elrendelhet. Nem vállalunk felelősséget azért, ha valaki lelassít, gondolva, hogy úgy is restart lesz. Mindenki addig nyomja a gázt, amíg ténylegesen nincs újraindítás.

7.Vezetési szabályok

Pályaelhagyás, kanyar/sikán levágások: Általános szabály! A pálya szélét jelző vonalon túl lévő területet versenyzés céljára használni nem lehet, az itt történt előzések érvénytelenek! Ebben az esetben az előzést végrehajtó versenyzőnek maga elé kell engednie a leelőzött versenyzőt, ellenben büntetés sújtja. Mind az időmérők, mind a versenyek alatt min. 1 keréknek legalább a pálya szélét jelző fehér(vagy esetenként sárga) vonalon kell lennie. Ha mind a 4 kerékkel elhagyod a pályát, büntetésre számíthatsz. TILOS levágni a kanyarokat, lassítókat! Ha valaki baleset elkerülése ill. kicsúszás (vezetéstechnikai hiba is) miatt hagyja el a pályát, és ezt bizonyítja a replay, akkor az természetesen nem számít vágásnak! De ha folyamatosan elfékezés miatt vág az adott versenyző, azt már nem tudjuk elfogadni. Alkalmazkodjunk a kopó gumikhoz!

Verseny eligazítás! A BT dönthet úgy, hogy egy adott pályán enged bizonyos eseteket. Erre a célra van egy oldal minden bajnokság menüjében, eligazítás néven. Versenyek előtt célszerű átnézni!

Tükrök használata: Tükrök használata kötelező, hiszen ezek nélkül elég nehéz megítélni a hátul lévő helyzetét. Olyan külső nézet használata TILOS amelyiknél nem látszanak a tükrök!!!

Védekezés: A védekező versenyzőnek nagy a felelőssége. Verseny közben indokolatlan fékezéseket a mögötte autózó kárára nem tehet! Féktávon már nem lehet irányt váltani. Az előző esetek értelmében a kanyarban és az egyenesben is elég helyet kell hagynia a már mellette haladónak.

A védekező fél csak egyszer válthat irányt. Cikázni tilos!

Támadás: A “beugrós előzés”: féktávnál hirtelen az autó mögül ki ugrik az előzni próbáló. Ebben az esetben a támadó félen van a nagyobb felelősség, mert az elől menő már megkezdte a kanyar vételi procedúrát, amit menet közben már nehéz korrigálni. Ha ebből baleset van és óvás alá kerül, akkor a támadó felet nézi szigorúbban a BT.

Nem beugró előzésnek minősül, ha támadó fél mutatja magát és az autó eleje szinte már a védekező autó hátulja mellett van. Ebben az esetben az elől menő számíthat rá, hogy kifékezéssel próbálkozhat a mögötte lévő.

A két autó akkor van egymás mellett, ha a hátul lévő autó első tengelye eléri az elől menő autó hátsó tengelyét, ebben az esetben, az elől menőnek már biztosítania kell az egy autónyi helyet.

Terelés:

    • Támadó fél: A támadó fél, ha megkezdi az előzést és a kanyarból egymás mellett jönnek ki, de az előzés részben sikeres, de még egymás mellett vannak, akkor terelhet, de nem terelheti le a másik felet a pályáról, nem kényszerítheti gázlevételre vagy fékezésre.
    • Védekező fél: A védekező fél, ha sikeresen kivédekezett egy támadást de a kanyarból egymás mellett jönnek ki, és előrébb van, akkor terelhet, de nem terelheti le a másik felet a pályáról, nem kényszerítheti gázlevételre vagy fékezésre.

A hátrébb lévő fél nem köteles kifelé húzódni, ezért mindig azon van a felelősség, aki terelni próbál, ha a terelésből baleset van és óvás alá kerül, akkor a terelő fél büntetésre számíthat.

Lekörözés: A KÉK ZÁSZLÓ jelentése: Éppen leköröző autó(k) közeledik mögötted, készülj fel az elengedésükre! Az elengedés elsődleges célja a gyorsabb pilóta elengedése, a második lehet csak a minimális idővesztés! Ezt a manővert sokféle módon végre lehet hajtani viszonylag kevés időveszteséggel:

  • egyenesben kigyorsításkor vagy fékút előtti félrehúzódással
  • lassú kanyarban félrehúzódással

Mindig jelezzük előre az elengedés szándékát egyenesben a pálya szélére húzódással! Ha a lekörözendő versenyző bármilyen formában feltartja a lekörözni készülő pilótát, akkor ez esetben figyelmeztetést kap! Ha manőverével balesetet (a lekörözni készülő versenyző autója bizonyíthatóan megsérül manővere következtében) okoz akkor súlyosabb büntetésre: diszkvalifikációra, esetleg eltiltásra számíthat! Gyorsabb, de lekörözött versenyző visszaveheti a körét, de a körön lévő fél nem köteles őt elengedni, de a sportszerűséget mindenki tartsa a szeme előtt.

Sárga zászló: Sárga zászló alatt gáz elvétellel kell készülni a veszélyre. Ilyenkor Tilos előzni, lekörözni.

Lámpahasználat:

    • Időmérőn:
      • Csak a gyors körön lévő versenyzők használhatnak lámpát, ezzel is jelezve, hogy ő gyors körön van. Ennek a használata ajánlott.

Füstölő autó:

TILOS időmérőn és futamon füstölő autóval közlekedni. A többi versenyzőt ez zavarhatja. Füstölő autóval ki kell állni! A versenyző megfelelő hűtést állítson be!

Boxrajt:

Ha többen indulnak a boxutcából, akkor az időmérőn megszerzett pozíciók sorrendjében kell felsorakozni a boxutca végén!

Egyéb: TILOS a pályán menetiránnyal szemben haladni és TILOS kicsúszás után másokat veszélyeztetve visszatérni a pályára! TILOS a boxutcában több helyet visszatolatni és TILOS a boxutcában előzni (csak akkor megengedett, ha a megelőzni kívánt autó bizonyíthatóan műszaki okok miatt lassult le)! TILOS a boxkijárati vonalat átlépni és TILOS a boxutcában másokat szándékosan feltartani!

8.Óvások

Óvásokat egy űrlap kitöltésével lehet beküldeni, ami az adott bajnokság versenykiírásában illetve menüpontjában van megadva.
Az óvás minimálisan megváltozott a 2020-as nyári kupával kezdődően.
– Óvni a futamot követő hétfő 5:00-tól kedd 24:00-ig lehet.
– Most már nem egy konkrét személy ellen lehet óvni, hanem egy esetet lehet megóvni. Tehát akár nevek említése nélkül is óvhatsz. Például: “Előttem két ember összeakadt, és én is belekeveredtem.” Persze neveket is beleírhatsz, ez nincs megtiltva.

Minden bajnokságnak van saját óvás oldala, ahova a szervezők kiteszik az aktuális óvásokat az óvás határideje után.
Kérünk minden ligatagot, hogy az óvás előtt mindenképpen nézze meg a saját, vagy a szerver visszajátszását. Legkésőbb a futam másnapján reggel felkerülnek a szerver mentett visszajátszásai! (A bajnokság menüpontjában keresd)
A BT kizárólag a szerver replay-t elemzi!
Javasolt a szerver replay alapján óvni!

Minden olyan esetet, ahol sértve érzi magát az adott versenyző, óvja meg!

Milyen eseteket lehet óvni?

  • Minden olyan szituáció, amiben közvetlen érintett vagy a futamon vagy az időmérőn. (a lista nem biztos hogy teljes, de a szabály egyértelmű!)
    • Közvetlen előtted, vagy közvetlen mögötted folyamatosan vág, szélesít a riválisod, és így tudja tartani veled a lépést, vagy így tud ellógni tőled.
    • Baleset történik előtted, és te is belekeveredsz.
    • Kilöknek, kiforgatnak, leszorítanak téged.
    • Pályán kívül előznek meg.

Milyen óvásokat nem fogad el a BT?

  • Ha saját magadat óvod.
  • Hibásan adod le az óvásodat.
    • Helytelen időpontot adsz le.
    • Rossz futamot jelölsz meg.
  • Ha semmi közöd nincs az óvott személyhez az adott futamon vagy az óvott esetben.
    • Nem közvetlen mögötte/előtte vagy.
    • Nem keveredsz balesetbe miatta.
    • Vágásai, szélesítései nem befolyásolják a te futamodat.

A BT az óvásokon kívül kizárólag csak az időmérő gyors köreit nézi meg, illetve véletlenszerűen a verseny box kiállásait, ha van az adott bajnokságban.

Ha rosszul adtad le az óvást, vagy visszavonnád, írj az adminnak kedd éjfélig!

9.A BT alapelve

A BT törekszik, hogy a vétkes versenyzőt az adott futamon büntessék, ahol a hibáját elkövette. Tehát értékelhető eredmény esetén időbüntetést osztunk ki a legtöbb esetben, ha vesztesz vele, ha nem! Ha a BT úgy látja, hogy a szabálytalanság súlyos, akkor időbüntetés mellé, rajtrácsbüntetést vagy pontlevonást is adhat. Nagyon durva eseteknél DQ-t is oszthat ki a BT.

    • Ha kiesett a vétkes versenyző, akkor figyelmeztetést, rajtrács büntetést, pontlevonást vagy áthajtásos büntetést osztunk ki.
    • Nagyobb rajtbaleset okozásáért boxrajt büntetés is kiosztható.
    • kirívó eseteknél eltiltás is kiosztható.

10.Büntetési alapelvek

Chatstop megszegése:

    • figyelmeztetés.
    • rendszeres eseteknél más büntetéseket is vonhat maga után:
    • többszöri beírás egy adott futamon: +5 mp.
    • több futamon keresztül beírás: +5 mp a figyelmeztetések mellet. A figyelmeztetések nem törlődnek.

Szabálytalan időmérős kör:

    • 15 mp a futamidőhöz.
    • Több futamos hétvégén azokra a futamokra kapja meg a versenyző, amelyik futamon/futamokon az időmérő alapján rajtolt a mezőny.
    • A büntetés kiváltható!! Aki önszántából a boxból rajtol, nem fog utólag szabálytalan gyors kör miatt büntetést kapni! (elég azon a futamon boxból rajtolni, ahol az időmérő alapján indul a mezőny!)

Box kivezető vonal átlépése:

    • 5 mp a futamidőhöz, akik pontot szereztek és/vagy célba értek.
    • Kiesett versenyzőknek figyelmeztetés.
    • Max 20 mp adható egy futamon!
    • A kivezető vonal átlépését szúrópróba szerűen ellenőrizzük. Random generátorral sorsolunk öt embert, és azok kijövetelét vizsgáljuk.

Szélesítések/vágások a futamon:

    • Az ilyen eseteket óvás után vizsgálja a BT. Ha előtted valaki folyamatosan vág, szélesít, akkor azt óvd meg!
    • Bizonyos esetekben a BT dönthet úgy, hogy átvizsgálja az egész futamot.
    • A büntetés mértéke nem szabályhoz kötött. A BT minden körülményt figyelembe véve, bárhogy dönthet. Minden pálya, és minden futam más, így a vágással szerzett előny sem egyforma.

Lökés/Kilökés/Kiforgatás:

  • Ezek nagyon sokrétűek lehetnek. Kilökés mértéke, mennyire lehetett volna elkerülni, mennyire játszottak szerepet a változó körülmények, és sok más változó a képletben.
    • Kisebb lökdösődés, amit úgy érez a sértett fél: figyelmeztetés vagy +5 mp.
    • Lökés pozíció vesztéssel: +5-20 mp.
    • Nagyobb lökés, de nem veszít vele pozíciót: +10 mp.
    • Kilökés, kiforgatás esetén: +15-20 mp.
    • Nagyobb baleset okozása esetén: minimum +20 mp.

Leszorítás:

    • leszorítás pozíció vesztés nélkül: +5 mp.
    • leszorítás pozíció vesztéssel: +10 mp.
    • leszorítás és ezzel baleset okozás: mértéktől függően, de minimum +15 mp.

Rajtbaleset:

  • Rajtbaleset okozásáért az adott futamra, ha értékelhető az eredménye:
    • Pályánként eltérő lehet a büntetés mértéke. Adható büntetések: 20 mp-től DQ-ig.
  • Rajtbaleset okozásáért a következő futamra, ha nem értékelhető az eredménye:
    • Pályánként eltérő lehet a büntetés mértéke. Adható büntetések: rajtrács vége büntetés, boxrajt, áthajtásos büntetés, vagy futam eltiltás.

Figyelmeztetések: A BT kisebb esetekre, illetve chatstop megsértésére figyelmeztetést adhat. Ha öt figyelmeztetés összejön, akkor a következő futamra áthajtásos büntetést szabunk ki. Ezután törlődnek a figyelmeztetések.

Szabálytalan pályára visszatérés:

  • Veszélyezteted, fékezésre kényszeríted versenyzőtársadat, de nincs baleset belőle: 5-10 mp
  • Kisebb(egy autó) baleset okozása: 15 mp
  • Nagyobb baleset okozása, amiben egynél több versenyzőt veszélyeztetsz: 20 mp
  • Tömegbaleset okozás: 20+ mp

Átvitt büntetés: Ha egy adott versenyző nem értékelhető versenyt abszolvált, ezáltal a BT nem tudja az adott futamára kiosztani a büntetést, akkor a büntetést a következő versenyhétvégére viszi át, amit a versenyen kap meg “áthajtásos” vagy “stop&go” büntetéssel. Ezt a büntetést a rajt után osztja ki a BT. Nem teljesítése után a rendszer automatikusan kizárja az adott versenyzőt.

A büntetési alapelvektől a BT eltérhet!

Oktalan büntetés levétele:

  • Vannak pályák amíg nem tökéletesen lettek megírva (van hogy a szervezők se veszik észre), ezért előfordulhat, hogy indokolatlanul oszt ki a rendszer büntetést (drive through, stop&go). Ebben az esetben van lehetőség jelezni, hogy indokolatlan büntetést kaptál és kérnéd a büntetés levételét. Ezt utólag az alábbi űrlapon tehetitek meg.
  • Amennyiben a BT jogosnak ítéli a kérelmedet az alábbi módon kompenzálja a büntetést:
    • Drive through: -10mp
    • Stop&Go: -20 mp

FONTOS: Ezek maximum értékek. Minden pályán más a boxutcában töltött veszteség.

Amennyiben jogtalanul lett kérve a büntetés levétel, akkor a BT figyelmezteti az adott versenyzőt. Sorozatos jogtalan kérés esetén, időbüntetés jár.

Kérelem benyújtása: [űrlap]

A ligában minden területen (fórum, szerver, stb) TILOS káromkodni, a ligatagokat, versenyzőtársakat és a ligát szidalmazni, becsmérelni. azonnali kizárást von maga után! Aki nem fogadja el a szabályokat és nem tud alkalmazkodni, vagy nincs azon a szinten, hogy sportszerűen versenyezzen, az nem lehet ligatag!