Szabályzat
ÁLTALÁNOS SZABÁLYZAT!
Ez a szabályzat van használatban minden bajnokságban! KIVÉVE, ha egy adott bajnoksághoz készítünk külön versenyszabályzatot!
A bajnokságok versenykiírásában lehetnek speciális szabályok!
1.Általános
A HRF1RT liga általában évi négy “tagdíjas”, díjazott, fő bajnokságot szervez, ami eléggé változatosak szoktak lenni. A szervezők igyekeznek odafigyelni arra, hogy ne monotonitás legyen, ez tapasztalható mind az autókkal, mind a pályákkal. A bajnokságok két részre bonthatók le, „Tavaszi” és „Őszi” bajnokságokra. Az őszi bajnokság szeptemberben kezdődnek, míg a tavaszi bajnokságok februárban. Ősszel is és tavasszal is 2-2 bajnokság fut párhuzamosan. A fő bajnokságokon természetesen jutalmazás sem marad el. Az egyéni 1-3 helyezettjei serleget kapnak, míg a csapatbajnoki 1-3 helyezettjei oklevelet. Ezen kívül szoktak lenni felajánlások, amiket mindig az adott bajnokság versenykiírásában lehet olvasni.
A liga 2018 január 31-ig ingyenes volt, de február 1-től tagdíjassá vált, ennek köszönhetők a díjazások is. Egyéb okai is vannak, amiknek a részletezése nem szükséges, de a jó közösség valamint a jó versenyzési lehetőség is ide tartozik, valamint a folyamatos fejlesztések. A tagdíjról továbbiakban a Fontos infók menüpont alatt lehet olvasni.
A fő bajnokságokon kívül fun futamok és egyéb kisebb kupák (például nyári kupa) is szervezésre kerülnek, amik nem tagdíj kötelesek.
A szerverekre kizárólag teljes névvel lehet fellépni! A nevet angol formátumban kell leírni ékezetek nélkül!
Például: Jozsef Kovacs
2.Bírói Testület
A Bírói Testület (továbbiakban BT) feladata, a szerverkezelés illetve a versenyek lebonyolítása és a bajnoksághoz tartozó egyéb teendők elvégzése. A bajnokságban a vitás eseteket a BT bírálja el. A szabálytalanságokat minden esetben legalább 3 BT tag nézi meg, és dönt az esetről. A BT megbeszélésen nem vehet részt az BT tag, aki belekerült, vagy akinek a csapattársa belekerült valamilyen incidensbe. Ha több BT tag is részese egy esetnek, akkor a versenyzőkből kérnek fel a szervezők.
A BT határozatát ellen fellebbezni nem lehet. Kérjük, tartsátok tiszteletben a BT döntését.
3.Chat szabályok
Az időmérő és a verseny alatt a chat használata SZIGORÚAN TILOS! Ha ezt valaki megszegi, a BT kivizsgálás után büntetést szabhat ki rá.
A rajt előtti percekben, a felvezető kör megkezdése előtt, és közben megengedett a chat használata, DE ilyenkor már csak szerver gondokra hívhatod fel a figyelmet. Illetve jelezheted, ha rossz rajtkockában állsz.
A chat használata mindaddig Tilos,
-
- amíg az időmérőn minden egyes versenyzőt nem intettek le
- amíg a versenyen minden egyes versenyző nem ér be a célba
4.Team Speak
A TeamSpeak használata erősen ajánlott, mert a futamok alatt ezen keresztül lehet tartani a kapcsolatot a társakkal! Ha bármi probléma van, az admin értesíteni tudja a versenyzőket, így gördülékenyen tudunk problémát megoldani.
A TS adatokat a Fontos infók menüpontban találod!
5.Versenyek lebonyolítása
Teszt lehetőség: A szerver egész héten NONSTOP fut. Az rFactor2 szerver címe/neve és jelszava mindig az adott bajnokság versenykiírásában szerepel.
Versenyen való indulási jog:
-
- A versenyeken bárki indulhat, aki nevezett az adott bajnokságra.
- Tagdíj köteles bajnokságok esetében a tagdíj befizetése.
-
- Szabályzat elfogadása
- Megfelelő névhasználat
Időpontok:
A versenyhétvége lebonyolítás:
-
- Nap: Vasárnap
-
- Időmérő: 19:30
- Verseny(ek): ~20:00
A versenyhétvége pontos menetrendje az adott bajnokság kiírásában található meg.
A versenyhétvégét igyekszünk mindig pontosan indítani, ezért nem várunk senkire. Az időmérő és a warm up alatt van lehetőség a becsatlakozásra.
Ha a szerver ledob valakit a futam előtt, akkor szólhat, és indokolt esetben megvárhatjuk, de maximum 5 percet várunk. Persze ehhez elengedhetetlen a TS használata.
A versenyen pontokat csak azok a pilóták kapnak, akik a verseny 80%-át teljesítették!
6. Restart
Felvezető kör
Ezekben az esetekben dönthet úgy a BT, hogy újra indítja a futamot. Egy alkalommal van csak restart!
-
- Ha valamilyen technikai gondod adódott, és azt jelzed ts-en.
- Lekésted a rajtot.
- Baleset történik és nagyon össze törik az autód. Ebben az esetben a vétkes, kivizsgálás után büntetést kaphat!
Rajt
Ha rajtbaleset történik, és a mezőny kb. 50%-a részt vesz benne, akkor a BT restartot rendelhet el. Nyilván ez az 50% csak egy megközelítő érték, mert nem lesz időnk nagyon számolgatni. Úgy, mint a felvezető körnél, itt is csak egy újraindítás lehetséges. A mezőny kap még egy esélyt, hogy óvatosabban rajtoljon el. A balesetet okozója vagy okozói büntetésre számíthatnak, ha egyértelműen ő(k) okolhatóak. Illetve bármilyen más szabálytalanságot vizsgálhat a BT. Restartot bármelyik BT tag elrendelhet. Nem vállalunk felelősséget azért, ha valaki lelassít, gondolva, hogy úgy is restart lesz. Mindenki addig nyomja a gázt, amíg ténylegesen nincs újraindítás.
7.Vezetési szabályok
Pályaelhagyás, kanyar/sikán levágások: Általános szabály! A pálya szélét jelző vonalon túl lévő területet versenyzés céljára használni nem lehet, az itt történt előzések érvénytelenek! Ebben az esetben az előzést végrehajtó versenyzőnek maga elé kell engednie a leelőzött versenyzőt, ellenben büntetés sújtja. Mind az időmérők, mind a versenyek alatt min. 1 keréknek legalább a pálya szélét jelző fehér(vagy esetenként sárga) vonalon kell lennie. Ha mind a 4 kerékkel elhagyod a pályát, büntetésre számíthatsz. TILOS levágni a kanyarokat, lassítókat! Ha valaki baleset elkerülése ill. kicsúszás (vezetéstechnikai hiba is) miatt hagyja el a pályát, és ezt bizonyítja a replay, akkor az természetesen nem számít vágásnak! De ha folyamatosan elfékezés miatt vág az adott versenyző, azt már nem tudjuk elfogadni. Alkalmazkodjunk a kopó gumikhoz!
Verseny eligazítás! A BT dönthet úgy, hogy egy adott pályán enged bizonyos eseteket. Erre a célra van egy oldal minden bajnokság menüjében, eligazítás néven. Versenyek előtt célszerű átnézni!
Tükrök használata: Tükrök használata kötelező, hiszen ezek nélkül elég nehéz megítélni a hátul lévő helyzetét. Olyan külső nézet használata TILOS amelyiknél nem látszanak a tükrök!!!
Védekezés: A védekező versenyzőnek nagy a felelőssége. Verseny közben indokolatlan fékezéseket a mögötte autózó kárára nem tehet! Féktávon már nem lehet irányt váltani. Az előző esetek értelmében a kanyarban és az egyenesben is elég helyet kell hagynia a már mellette haladónak.
A védekező fél csak egyszer válthat irányt. Cikázni tilos!
Támadás: A “beugrós előzés”: féktávnál hirtelen az autó mögül ki ugrik az előzni próbáló. Ebben az esetben a támadó félen van a nagyobb felelősség, mert az elől menő már megkezdte a kanyar vételi procedúrát, amit menet közben már nehéz korrigálni. Ha ebből baleset van és óvás alá kerül, akkor a támadó felet nézi szigorúbban a BT.
Nem beugró előzésnek minősül, ha támadó fél mutatja magát és az autó eleje szinte már a védekező autó hátulja mellett van. Ebben az esetben az elől menő számíthat rá, hogy kifékezéssel próbálkozhat a mögötte lévő.
A két autó akkor van egymás mellett, ha a hátul lévő autó első tengelye eléri az elől menő autó hátsó tengelyét, ebben az esetben, az elől menőnek már biztosítania kell az egy autónyi helyet.
Terelés:
-
- Támadó fél: A támadó fél, ha megkezdi az előzést és a kanyarból egymás mellett jönnek ki, de az előzés részben sikeres, de még egymás mellett vannak, akkor terelhet, de nem terelheti le a másik felet a pályáról, nem kényszerítheti gázlevételre vagy fékezésre.
- Védekező fél: A védekező fél, ha sikeresen kivédekezett egy támadást de a kanyarból egymás mellett jönnek ki, és előrébb van, akkor terelhet, de nem terelheti le a másik felet a pályáról, nem kényszerítheti gázlevételre vagy fékezésre.
A hátrébb lévő fél nem köteles kifelé húzódni, ezért mindig azon van a felelősség, aki terelni próbál, ha a terelésből baleset van és óvás alá kerül, akkor a terelő fél büntetésre számíthat.
Lekörözés: A KÉK ZÁSZLÓ jelentése: Éppen leköröző autó(k) közeledik mögötted, készülj fel az elengedésükre! Az elengedés elsődleges célja a gyorsabb pilóta elengedése, a második lehet csak a minimális idővesztés! Ezt a manővert sokféle módon végre lehet hajtani viszonylag kevés időveszteséggel:
- egyenesben kigyorsításkor vagy fékút előtti félrehúzódással
- lassú kanyarban félrehúzódással
Mindig jelezzük előre az elengedés szándékát egyenesben a pálya szélére húzódással! Ha a lekörözendő versenyző bármilyen formában feltartja a lekörözni készülő pilótát, akkor ez esetben figyelmeztetést kap! Ha manőverével balesetet (a lekörözni készülő versenyző autója bizonyíthatóan megsérül manővere következtében) okoz akkor súlyosabb büntetésre: diszkvalifikációra, esetleg eltiltásra számíthat! Gyorsabb, de lekörözött versenyző visszaveheti a körét, de a körön lévő fél nem köteles őt elengedni, de a sportszerűséget mindenki tartsa a szeme előtt.
Sárga zászló: Sárga zászló alatt gáz elvétellel kell készülni a veszélyre. Ilyenkor Tilos előzni, lekörözni.
Lámpahasználat:
-
- Időmérőn:
- Csak a gyors körön lévő versenyzők használhatnak lámpát, ezzel is jelezve, hogy ő gyors körön van. Ennek a használata ajánlott.
- Időmérőn:
Füstölő autó:
TILOS időmérőn és futamon füstölő autóval közlekedni. A többi versenyzőt ez zavarhatja. Füstölő autóval ki kell állni! A versenyző megfelelő hűtést állítson be!
Boxrajt:
Ha többen indulnak a boxutcából, akkor az időmérőn megszerzett pozíciók sorrendjében kell felsorakozni a boxutca végén!
Egyéb: TILOS a pályán menetiránnyal szemben haladni és TILOS kicsúszás után másokat veszélyeztetve visszatérni a pályára! TILOS a boxutcában több helyet visszatolatni és TILOS a boxutcában előzni (csak akkor megengedett, ha a megelőzni kívánt autó bizonyíthatóan műszaki okok miatt lassult le)! TILOS a boxkijárati vonalat átlépni és TILOS a boxutcában másokat szándékosan feltartani!
8.Óvások
Óvásokat egy űrlap kitöltésével lehet beküldeni, ami az adott bajnokság versenykiírásában illetve menüpontjában van megadva.
Az óvás minimálisan megváltozott a 2020-as nyári kupával kezdődően.
– Óvni a futamot követő hétfő 5:00-tól kedd 24:00-ig lehet.
– Most már nem egy konkrét személy ellen lehet óvni, hanem egy esetet lehet megóvni. Tehát akár nevek említése nélkül is óvhatsz. Például: “Előttem két ember összeakadt, és én is belekeveredtem.” Persze neveket is beleírhatsz, ez nincs megtiltva.
Minden bajnokságnak van saját óvás oldala, ahova a szervezők kiteszik az aktuális óvásokat az óvás határideje után.
Kérünk minden ligatagot, hogy az óvás előtt mindenképpen nézze meg a saját, vagy a szerver visszajátszását. Legkésőbb a futam másnapján reggel felkerülnek a szerver mentett visszajátszásai! (A bajnokság menüpontjában keresd)
A BT kizárólag a szerver replay-t elemzi!
Javasolt a szerver replay alapján óvni!
Minden olyan esetet, ahol sértve érzi magát az adott versenyző, óvja meg!
Milyen eseteket lehet óvni?
- Minden olyan szituáció, amiben közvetlen érintett vagy a futamon vagy az időmérőn. (a lista nem biztos hogy teljes, de a szabály egyértelmű!)
- Közvetlen előtted, vagy közvetlen mögötted folyamatosan vág, szélesít a riválisod, és így tudja tartani veled a lépést, vagy így tud ellógni tőled.
- Baleset történik előtted, és te is belekeveredsz.
- Kilöknek, kiforgatnak, leszorítanak téged.
- Pályán kívül előznek meg.
Milyen óvásokat nem fogad el a BT?
- Ha saját magadat óvod.
- Hibásan adod le az óvásodat.
- Helytelen időpontot adsz le.
- Rossz futamot jelölsz meg.
- Ha semmi közöd nincs az óvott személyhez az adott futamon vagy az óvott esetben.
- Nem közvetlen mögötte/előtte vagy.
- Nem keveredsz balesetbe miatta.
- Vágásai, szélesítései nem befolyásolják a te futamodat.
A BT az óvásokon kívül kizárólag csak az időmérő gyors köreit nézi meg, illetve véletlenszerűen a verseny box kiállásait, ha van az adott bajnokságban.
Ha rosszul adtad le az óvást, vagy visszavonnád, írj az adminnak kedd éjfélig!
9.A BT alapelve
A BT törekszik, hogy a vétkes versenyzőt az adott futamon büntessék, ahol a hibáját elkövette. Tehát értékelhető eredmény esetén időbüntetést osztunk ki a legtöbb esetben, ha vesztesz vele, ha nem! Ha a BT úgy látja, hogy a szabálytalanság súlyos, akkor időbüntetés mellé, rajtrácsbüntetést vagy pontlevonást is adhat. Nagyon durva eseteknél DQ-t is oszthat ki a BT.
-
- Ha kiesett a vétkes versenyző, akkor figyelmeztetést, rajtrács büntetést, pontlevonást vagy áthajtásos büntetést osztunk ki.
-
- Nagyobb rajtbaleset okozásáért boxrajt büntetés is kiosztható.
- kirívó eseteknél eltiltás is kiosztható.
10.Büntetési alapelvek
Chatstop megszegése:
-
- figyelmeztetés.
-
- rendszeres eseteknél más büntetéseket is vonhat maga után:
-
- többszöri beírás egy adott futamon: +5 mp.
- több futamon keresztül beírás: +5 mp a figyelmeztetések mellet. A figyelmeztetések nem törlődnek.
Szabálytalan időmérős kör:
-
- 15 mp a futamidőhöz.
- Több futamos hétvégén azokra a futamokra kapja meg a versenyző, amelyik futamon/futamokon az időmérő alapján rajtolt a mezőny.
- A büntetés kiváltható!! Aki önszántából a boxból rajtol, nem fog utólag szabálytalan gyors kör miatt büntetést kapni! (elég azon a futamon boxból rajtolni, ahol az időmérő alapján indul a mezőny!)
Box kivezető vonal átlépése:
-
- 5 mp a futamidőhöz, akik pontot szereztek és/vagy célba értek.
- Kiesett versenyzőknek figyelmeztetés.
- Max 20 mp adható egy futamon!
- A kivezető vonal átlépését szúrópróba szerűen ellenőrizzük. Random generátorral sorsolunk öt embert, és azok kijövetelét vizsgáljuk.
Szélesítések/vágások a futamon:
-
- Az ilyen eseteket óvás után vizsgálja a BT. Ha előtted valaki folyamatosan vág, szélesít, akkor azt óvd meg!
- Bizonyos esetekben a BT dönthet úgy, hogy átvizsgálja az egész futamot.
- A büntetés mértéke nem szabályhoz kötött. A BT minden körülményt figyelembe véve, bárhogy dönthet. Minden pálya, és minden futam más, így a vágással szerzett előny sem egyforma.
Lökés/Kilökés/Kiforgatás:
- Ezek nagyon sokrétűek lehetnek. Kilökés mértéke, mennyire lehetett volna elkerülni, mennyire játszottak szerepet a változó körülmények, és sok más változó a képletben.
-
- Kisebb lökdösődés, amit úgy érez a sértett fél: figyelmeztetés vagy +5 mp.
- Lökés pozíció vesztéssel: +5-20 mp.
- Nagyobb lökés, de nem veszít vele pozíciót: +10 mp.
- Kilökés, kiforgatás esetén: +15-20 mp.
- Nagyobb baleset okozása esetén: minimum +20 mp.
Leszorítás:
-
- leszorítás pozíció vesztés nélkül: +5 mp.
-
- leszorítás pozíció vesztéssel: +10 mp.
- leszorítás és ezzel baleset okozás: mértéktől függően, de minimum +15 mp.
Rajtbaleset:
- Rajtbaleset okozásáért az adott futamra, ha értékelhető az eredménye:
- Pályánként eltérő lehet a büntetés mértéke. Adható büntetések: 20 mp-től DQ-ig.
- Rajtbaleset okozásáért a következő futamra, ha nem értékelhető az eredménye:
- Pályánként eltérő lehet a büntetés mértéke. Adható büntetések: rajtrács vége büntetés, boxrajt, áthajtásos büntetés, vagy futam eltiltás.
Figyelmeztetések: A BT kisebb esetekre, illetve chatstop megsértésére figyelmeztetést adhat. Ha öt figyelmeztetés összejön, akkor a következő futamra áthajtásos büntetést szabunk ki. Ezután törlődnek a figyelmeztetések.
Szabálytalan pályára visszatérés:
- Veszélyezteted, fékezésre kényszeríted versenyzőtársadat, de nincs baleset belőle: 5-10 mp
- Kisebb(egy autó) baleset okozása: 15 mp
- Nagyobb baleset okozása, amiben egynél több versenyzőt veszélyeztetsz: 20 mp
- Tömegbaleset okozás: 20+ mp
Átvitt büntetés: Ha egy adott versenyző nem értékelhető versenyt abszolvált, ezáltal a BT nem tudja az adott futamára kiosztani a büntetést, akkor a büntetést a következő versenyhétvégére viszi át, amit a versenyen kap meg “áthajtásos” vagy “stop&go” büntetéssel. Ezt a büntetést a rajt után osztja ki a BT. Nem teljesítése után a rendszer automatikusan kizárja az adott versenyzőt.
A büntetési alapelvektől a BT eltérhet!
Oktalan büntetés levétele:
- Vannak pályák amíg nem tökéletesen lettek megírva (van hogy a szervezők se veszik észre), ezért előfordulhat, hogy indokolatlanul oszt ki a rendszer büntetést (drive through, stop&go). Ebben az esetben van lehetőség jelezni, hogy indokolatlan büntetést kaptál és kérnéd a büntetés levételét. Ezt utólag az alábbi űrlapon tehetitek meg.
- Amennyiben a BT jogosnak ítéli a kérelmedet az alábbi módon kompenzálja a büntetést:
- Drive through: -10mp
- Stop&Go: -20 mp
FONTOS: Ezek maximum értékek. Minden pályán más a boxutcában töltött veszteség.
Amennyiben jogtalanul lett kérve a büntetés levétel, akkor a BT figyelmezteti az adott versenyzőt. Sorozatos jogtalan kérés esetén, időbüntetés jár.
Kérelem benyújtása: [űrlap]
A ligában minden területen (fórum, szerver, stb) TILOS káromkodni, a ligatagokat, versenyzőtársakat és a ligát szidalmazni, becsmérelni. azonnali kizárást von maga után! Aki nem fogadja el a szabályokat és nem tud alkalmazkodni, vagy nincs azon a szinten, hogy sportszerűen versenyezzen, az nem lehet ligatag!